راهنمای خرید

تفاوت مداد شمعی و پاستل

تفاوت پاستل و مداد شمعی

مداد شمعی و پاستل، دو ابزار هنری محبوب به خصوص برای کودکان هستند که ممکن است بعضی از ما با آن خاطره داشته باشیم. این دو ابزار، جزو ابزارات محبوب نقاشی در بین کودکان هستند اما تفاوت‌ های کلیدی بین آنها وجود دارد که می‌ توانند بر انتخاب شما برای خرید تاثیر بگذارند. تفاوت مداد شمعی و پاستل در چیست؟ آیا این دو باهم یکی هستند؟ در ادامه این مطلب سعی میکنیم به تفاوت های این دو ابزار هنری یعنی مداد شمعی و پاستل بپردازیم تا شما انتخاب درستی در خرید بعدی خود بین این دو محصول داشته باشید.

مداد شمعی چیست؟

برای دانستن تفاوت مداد شمعی و پاستل نیاز است تا ابتدا با مشخصات مداد شمعی آشنا شویم. مداد شمعی، ابزاری نوستالژیک است که خاطرات بسیاری از دوران کودکی را تداعی می‌ کند. این ابزار ساده از ساخته شده از موم، روغن و رنگدانه تشکیل شده و بافتی سخت دارد. مداد شمعی در رنگ‌ های مختلف و طیف بالا عرضه می‌ شود و به دلیل سادگی در استفاده، گزینه‌ ای ایده‌ آل برای کودکان و افراد مبتدی در نقاشی و رنگ‌ آمیزی به شمار می‌ رود. از تفاوت مداد شمعی و پاستل ها را میتوان در روغنی بودن این دو محصول دانست. معمولا مداد شمعی ها جنس روغنی تری دارند و برای استفاده توسط کودکان کوچکتر از 3 سال گزینه مناسب تری هستند. دانستن این موضوع می تواند کمک بسیاری جهت خرید این محصول برای کودکان کند.

تفاوت مداد شمعی و پاستل

پاستل چیست؟

پاستل، ابزاری ظریف و پر کاربرد در دنیای نقاشی و طراحی است. این ابزار از رنگدانه‌ های پودری فشرده شده با مقدار کمی چسب تشکیل شده و بافتی نرم و پودری دارد. پاستل در طیف گسترده‌ ای از رنگ‌ ها عرضه می‌ شود و به دلیل قابلیت ترکیب آسان رنگ‌ ها، ابزاری ایده‌ آل برای خلق آثار هنری با جزئیات و ظرافت بالا به شمار می‌ رود. بنابراین با توجه به تعاریف بالا اولین تفاوت مداد شمعی و پاستل در اینجا مشخص میشود. پاستل ابزاری بهتر برای اضافه کردن جزئیات و زیبایی به اثر هنری نسبت به مداد شمعی است با اینکه مواد پایه هر دو آنها موم است.

خلق آثار هنری

کدام از این دو محصول برای خلق آثار هنری مناسب تر هستند؟ بهترین دلیل و توضیح برای جواب به این سوال میزان رنگ پذیری و قدرت ترکیب رنگ میان مداد شمعی و پاستل است. در خلق آثار هنری پیچیده و حرفه ای تر، استفاده از پاستل برای رنگ آمیزی و ترکیب رنگ های گوناگون بهتر است، چرا که به محتوای اثر ما عمق بیشتر و پیچیدگی بیشتری میدهد. بنابراین اولین و واضح ترین تفاوت مداد شمعی و پاستل را میتوان در رنگ پذیری و ترکیب رنگ ها مشاهده کرد. بنابراین پیشنهاد ما برای استفاده در آثار هنری که شامل بافت ها و رنگ های مختلف است، پاستل است.

تفاوت مداد شمعی و پاستل

تفاوت اصلی مداد شمعی و پاستل

حالا که می دانیم هر کدام از این دو ابزار چه هستند و چه ویژگی دارند به موضوع اصلی یعنی تفاوت مداد شمعی و پاستل می پردازیم. عوامل زیادی برای تعیین بهتر بودن یا مورد استفاده قرار گرفتن این دو وجود دارند که ما در ادامه به مهم ترین آنها می پردازیم:

قیمت

دیگر تفاوت مداد شمعی و پاستل قیمت آنها است. یکی از فاکتورهای مهم برای خرید ابزارات هنری، اطلاع از قیمت ها و به صرفه بودن آنها برای خرید چندین باره است. مداد شمعی در مقایسه با سایر ابزارهای هنری از جمله پاستل، قیمت مقرون به صرفه تری دارد. پاستل، خصوصا از نوع با کیفیت بالا، می‌ تواند قیمتی نسبتا گران داشته باشد. بنابراین با توجه به نوع نیاز و استفاده در کار، میتوانید یکی از این دو ابزار را برای خود خریداری کنید.

قابلیت ترکیب پذیری رنگ ها

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، از اصلی ترین تفاوت مداد شمعی و پاستل ها را میتوان در داشتن قابلیت ترکیب پذیری رنگ ها دانست. پاستل ها می توانند به راحتی با رنگ های دیگر ترکیب شوند و قابلیت ایجاد یک اثر هنری زیبا را داشته باشند. می‌ توان از پاستل برای ایجاد رنگ‌ های ترکیبی  و سایه‌ روشن‌ های جزئی و ظریف استفاده کرد. مداد شمعی ها به دلیل داشتن بافت سخت، ایجاد سایه‌ روشن و ظرافت در نقاشی را دشوار تر میکنند. بنابراین اگر جزئیات برایتان مهم است، پیشنهاد ما به شما استفاده از پاستل است.

تفاوت مداد شمعی و پاستل

مدت زمان ماندگاری

مهم است بدانیم ماندگاری اثری که خلق میکنیم چه مدت زمانی است، بنابراین در انتخاب ابزار درست برای بالا بردن کیفیت کار در مدت زمان طولانی دقت زیادی نیاز است. یکی از عوامل مهم در خرید یک ابزار هنری، مدت زمان ماندگاری آثار خلق شده با توجه به ابزارات مورد استفاده قرار گرفته است. تفاوت مداد شمعی و پاستل در مدت زمان ماندگاری نیز واضح است. نقاشی‌ های پاستل با گذشت زمان رنگ خود را حفظ می‌ کنند و ماندگاری بالایی دارند این در حالیست که نقاشی‌ های مداد شمعی به مرور زمان کمرنگ می‌ شوند و ماندگاری بالایی ندارند.

کدام یک برای کودکان مناسب تر است؟ مداد شمعی یا پاستل

یکی از سوالاتی که ذهن والدین را درگیر میکند این است که بدانند کدام یک از این دو محصول برای فرزندانشان مناسب تر است و برای آنها خطرات پوستی و حساسیت زا را به همراه ندارد. مداد شمعی های با کیفیت بالا معمولا غیر سمی و بدون خطر هستند، یعنی از موادی ساخته شدند که در صورت برخورد با پوست و صورت مشکلی برای کودکان ایجاد نکند، در حالی که برخی از پاستل ها ممکن است حاوی مواد خطرناک آسیب زا برای افراد حساس باشد، بنابراین یکی از تفاوت پاستل و مداد شمعی را بدون خطر بودن به خصوص برای کودکان دانست.

مداد شمعی و پاستل هر دو می توانند کثیف کاری داشته باشد، اما به طور کلی تمیز کردن مداد شمعی آسان تر از پاستل است. پاستل ها به راحتی روی لباس و مبلمان لکه ایجاد می کنند و برای پاک کردنشان مشکلات بیشتری به وجود می آوردند. به همین دلیل است که نقاشی هایی که با پاستل کشیده میشوند ماندگاری بالاتری نسبت به مداد شمعی ها دارند.

نکته دیگر در خرید بین این دو محصول سهولت استفاده آن ها است. مداد شمعی ها به دلیل صاف و نرم بودن، برای دست های کوچک کودکان راحت تر هستند. اما پاستل ها جنسی سخت تر دارند و ممکن است برای استفاده کودکان خردسال که هنوز در حال توسعه مهارت های حرکتی ظریف خود هستند، دشوارتر باشند.

سخن پایانی

میتوانیم با تمام چیزهایی که بالاتر گفتیم به نتیجه گیری خاصی برسیم، اگر شما برای خلق آثار هنری به دنبال ابزاری مناسب از بین این دو ابزار هستید، ما به شما پاستل را پیشنهاد می کنیم. چرا که پرداختن به جزئیات و سایه روشن ها در نقاشی می تواند آشکارساز تفاوت مداد شمعی و پاستل باشد و پاستل میتاوند این کار را برای ما راحت تر کند. اگر سردرگمی هستید که برای کودک خود کدامیک را خریداری کنید، ما به شما مداد شمعی را در اکثر مواقع پیشنهاد میکنیم. اما در نهایت ابزاری مناسب کودک شماست به بتواند با آن راحت تر ارتباط برقرار کند و از استفاده آن لذت ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *